Ha tetszik, oszd meg: FacebookAdd a Twitter-hezeMail

2012. július 20., péntek

Tüskések

A harmadik (és most egy ideig utolsó) logikai játék igazából 3 in 1. Gondoltam a férjemre, aki kifúrta ezt a 100 lyukat és nem akartam továbbiakkal üldözni, így ötvöztem három játékot. :) Mindhárom kelléke a sok kis tüske.
 

Régebben az egyetemen, néhány hosszabb előadáson volt szokásunk, hogy rajzoltunk a füzetbe egy 10x10-es négyzetet, majd a bal felső sarokból elindulva, lóugrásban beírtuk 1-től 100-ig a számokat. Pl. így, ahogy az ábrán látszik. Az nyert, akinek a kevesebb szabad hely maradt.


Arra gondoltam ezt is meg kellene csinálni valahogyan. Az első ötlet az volt, hogy a fa-sudokunkhoz hasonlóan készítek egy 10x10 fakkos dobozt, veszek négyzet alakú fahasábot, feldarabolom, befestem, megszámozom.


Be kellett látnom: maga a doboz elkészítése is elég nehéz és problémás az illesztéseknél, főleg nekem, akinek nincs ehhez megfelelő eszközparkja.
Maradt a fúrógép, a rétegelt lemez és a férfierő. ;) Vettem két, 0,6 mm átmérőjű, recés szélű farudat (1-1 m), majd feldaraboltam 2 cm-es picikre. (Ezt esetleg meg is lehet venni fa tipli néven valamelyik barkácsáruházban ;)) Dörzspapírral megcsiszoltam a tipliket és a 15 cm x 15 cm-es lyukas lemezt is, majd összeragasztottam egy ugyanilyen vastag, de sima rétegelt lemezzel.
Két tüskét befestettem pirosra, a rétegelt lemezen pedig festéssel kialakítottam még két "pályát" a másik két játéknak, természetesen most is a festőszalag segítségével.




Végül varrtam egy színben illő kis zsákot a tüskéknek.


1. játék (nincs neve a játéknak) szabálya: kezdjünk az egyik festett tüskével a bal felső sarokban és lólépésben helyezzük rá az összes tüskét a lapra. Legyen az utolsó a másik festett tüske! Gondot okozhat, hogy nem tudjuk a sok egyforma tüske közül, melyiket tettük le utolsónak, de a gyerekek megoldották a problémát: egyik ujjukat rajta hagyták mindig az utolsón. Ha pedig másnapra tették el a játékot, akkor a tüskét ráfektették az adott lyukra.


2. játék (Solitaire- angol táblán) szabálya: ehhez a fehérrel körülhatárolt területet kell használnunk. A középső lyukat szabadon hagyjuk, majd a tüskékkel átugrunk egy megfelelő szomszédos tüskét és az átugrottat levesszük a tábláról. Cél: egyetlen tüske maradjon a táblán.

 


3. játék (Lunar Lockout - Holdbéli kiszorító) szabálya: ez az a játék, amely sokféleképpen játszható, mert a kiinduló helyzet többféle lehet. Ehhez csak a kékkel befestett területet használjuk.
Ha a piros tüske az anyahajó, akkor a cél ennek eljuttatása a bázisra, a kék tábla középső mezőjére. A világosabb "űrhajók" segítik az anyahajót, azok is úgy mozognak, hogy az anyahajó minél előbb bejusson a bázisra.

A bábuk egyszerű szabályok szerint mozognak:
1. Minden bábu csak egy másik felé indulhat el.  (Tehát pl. a pálya széle felé nem, ha nincs ott bábu.)
2. Ha a bábu elindult egy másik felé, akkor egészen a másikig el kell mennie, pontosabban az előtte álló mezőn állhat csak meg.
3. Ha a bábu megállás után egy irányváltással tudja folytatni az útját, ezt megteheti, ez még ugyanannak a lépésnek számít.
4. A bábuk csak függőlegesen és vízszintesen mozoghatnak.


Kiinduló helyzeteket a neten találhatunk, főleg, ha a játék angol nevére rákeresünk, de természetesen az Ördöglakat blogon is van pár könnyebb-nehezebb alapállás.

Ezt az utolsó két játékot a másik pályáján is játszhatjuk, tehát ez egy igazán kihasználható játéktábla. ;)

Nincsenek megjegyzések: